En lax i månaden

20160721_190754068_iOS.jpg

Wow, nu var det äntligen dags för en ny milstolpe som för mig är den näst största (efter att bli miljonär) på väg mot ekonomisk frihet. Det är inte så stort i sig men har precis passerat gränsen då min tänkta månadsutdelning är över 1000 kr. Detta är då snittutdelningen, då jag får lite mer på våren än övriga året, men totalt så är det nu över 12,000 kr per år.

Efter en lite seg sommar där portföljen inte fick så mycket insättningar, så var målet väldigt nära länge, men nu efter att ha kommit tillbaka till vardagen så ramlade de sista slantarna in och gränsen passerades.

Då jag passerade förra milstolpen 500 kr så har det tagit lite längre tid än tänkt, då jag dels funderat mycket, kanske inte levt supersparsamt eller investerat i rätt bolag, men framförallt sänkt min direktavkastning i portföljen ordentligt. Tanken bakom det är att det ska vara en långsiktig portfölj med mycket utdelningstillväxt och då har jag investerat mycket i bolag med låg direktavkastning.

Bolag utan utdelning har jag knappt några pengar i, de låter jag andra hålla på med. För mig så är utdelning ett sätt för bolaget att visa att ”vi tjänar pengar och planerar att göra så långt in i framtiden även utan de här slantarna du får nu”. Det måste vara den ultimata kvalitetsstämpeln för ett bolag tänker jag, och därav äger jag bara sådana bolag.

Men 1000 kr ändå, det börjar bli en del pengar nu. Tänk om man plockade ut dem varje månad och reste istället. Var 3-4e månad skulle man ha flygbiljetten betald till Medelhavet (eller rentav varje månad, beroende på vart man väljer att resa). Det är ganska mycket oftare än någon jag känner är där! =)

Det har inte riktigt blivit något firande där jag har unnat mig något extra bara för denna milstolpe, men jag har däremot lite planer på att försöka ta lite strödagar ledigt i höst och se till att jag gör roliga saker för att samla lite energi. Det blir som ett litet utdraget firande istället. Mitt jobb tillåter till ganska mycket eget förfogande över tiden man jobbar, vilket jag passar mig väldigt bra.

Det som också ska firas är när ex-jobbet är i hamn och även om det gått framåt i snigelfart så har jag nu efter sommaren ökat takten ett litet snäpp och tycker nu jag kan se alla delmoment som är kvar innan jag är helt klar. Då ska det bli firande minsann! =)

Kommentera

