Det långsiktiga (H)emlighets(M)akeriet

Idag släppte HM sina siffror för juni-försäljningen och det var nära förväntningarna då de i stort sett var kända sedan tidigare. Det som dock var en större nyhet var att man från och med nu bara kommer presentera sina försäljningssiffror kvartalsvis. Spekulationerna om vad det beror på lät inte vänta på sig och mitt twitterflöde fylldes snabbt utav HM-relaterade kommentarer.


Känslan jag fick var att kommentarerna gick åt att detta var på grund av problemen som finns i bolaget, att man numera inte kan stoltsera lika mycket med sina tillväxtsiffror som innan och därför väljer att inte publicera dem. En del var negativa andra lite mer positiva. Jag tycker det är väldigt spännande att man kan ha så mycket att tycka till om vad ett företag berättar och inte och vad man kan dra för växlar av det.

Tidigare har man också kunnat läsa (här och här) om hur negativt det är med lite mindre information ifrån just HM’s ledning. HM är såklart inte unika på något sätt utan även andra tycks få en del kritik då de inte talar med marknaden tillräckligt.

Jag tänker att mycket beror den otroligt kortsiktiga syn som investerare har på marknaden, och jag brukar inte lyssna på ”conference call” men jag kan bara tänka mig hur många gånger Karl-Johan Persson fått snacka om kalendereffekter och väderförhållanden.

En annan nyhet som också kablades ut ifrån HM idag var också att man börjar med kapitalmarknadsdagar, där man kommer presentera mer djupgående information än bara försäljningssiffror. Jag tror man gör det för man vill styra informationen till nya fokusområden som kan ligga många år framåt i tiden.

Man vill gå mot att vara ett mer långsiktigt bolag (om man nu inte redan var det) i och med den omfördelning av information som komma skall. I mina öron låter det som att man blir ett tråkigare (långsiktigt och stabilt) bolag, och det klingar väldigt bra med mina preferenser.

Jag själv försöker att vara långsiktig i mina innehav och har inte några tankar på att sälja mina HM-aktier just nu. En hel del problem har man ju haft senaste åren, men man är i en övergångsfas och jag är redo att ge det mer tid för att maskineriet ska rulla på igen. Dagens info tycker jag stärker min tro på att Persson-grabbarna gör bra långsiktiga beslut och det gör mig lugn.

Disclaimer: som nämndes i texten så äger jag HM-aktier.

Kommentera

