Löpning

Lite mer glest mellan blogg-inläggen har det blivit senaste tiden. För min egen del så kan jag känna att det är skönt, jag ska inte behöva känna stress över att producera inlägg för att få många klick. När bloggen startade så kände jag lite den stressen då det kunde gå dagar utan att någon besökte. Jag är otroligt glad för att någon kikar in överhuvudtaget så jag kan inte vara mer än lycklig att folk hittar hit varje dag. När väl inspirationen (och tiden) infinner sig så skriver jag om vad jag har tänkt på. Idag till exempel blir det ett sådant inlägg! Vill man se vad jag funderar på, köper eller rentav gör så försöker jag vara så aktiv som möjligt på twitter, grymt bra forum med mycket intressanta infallsvinklar på börsen och livet bland de jag följer.

Jag misstänker att jag är väldigt tjatig redan men om någon missat så är ju bloggen ett projekt där både min utdelningsportfölj och min elitsatsning i löpning ska blomstra runt 2020 och detta blir som en dagbok där tankar och hållpunkter skrivs ner för att sedan kunna kanske inspirera någon annan att ta fasta på sin mål och utmana sig själv och nå dem!

Men åter till ämnet vi har kommit hit för idag. Löpning – världens enklaste och billigaste idrott?

Jag har hållit på och sprungit så länge jag kan minnas, i en del olika former där kanske ”slätlöpning” och ”banlöpning” har varit de två minst utövade. De som jag har utövat desto mer har varit bland annat orientering, terränglöpning och ultralöpning vilket såklart är en grovt förenklad bild av de olika former av löpning som finns. Alla kan oftast hitta någon form som passar en själv men grunden för de olika är ganska samma, det handlar allt som allt att sätta den ena foten framför den andra, och under tävling göra det fortare än någon annan.

Jag har aldrig känt någon tvång gentemot löpningen, jag har alltid strävat efter att bli bättre på det, men har aldrig velat lägga skorna på hyllan på grund av uteblivna resultat eller misslyckanden. Jag skulle säga att min relation till löpningen har varit sund, men ibland har det blivit för mycket av det goda vilket har resulterat i överbelastningsskador som gjort att vi skiljts åt ett tag. Har alltid längtat tillbaka då och bortsett en del dippar så har den underliggande motivationen funnits för att komma tillbaka.

Just nu är jag som bekant på väg tillbaka efter en knäskada, där rehaben går otroligt bra, vissa gånger hade jag nog räknat ut mig själv men sedan kommer de små små framstegen som är så viktiga och jag skulle säga att jag i dagsläget är bättre i knät än innan operationen. Operation är ovant för knät då det blir svullet och ömt, men nu är det tillbaka där vi började och jag siktar på att fortsätta på den inslagna vägen.

Men nog om mig, det finns mycket annat att avhandla inom löpningsområdet.

Inom börsvärlden finns det otroligt många tyckare och ”coacher” som på något underligt sätt har någon form av hemligt recept för att bli en vinnare på börsen. Man ska titta på speciella indikatorer, vänta på vissa formationer, titta på speciella nyckeltal och jämföra dem mot tidigare och så vidare och så vidare. Jag säger inte att alla sätt är fel därute, men för mig som person vill jag ofta ha en så enkel approach som möjligt, att inte blanda in så många andra och att skapa sig en känsla för vad som funkar och inte funkar. Warren Buffet som är den kanske mest framgångsrike affärsmannen genom alla tider har medverkat i fruktansvärt många intervjuer och berättat sin investeringsfilosofi, men ändå är det ingen som riktigt kommer i närheten av fanns resultat därute. Warren säger att han lägger mellan 5-10 minuter på att undersöka om ett bolag är köpvärt eller inte, och 5-10 minuter över varje dag har vi ju alla att avvara. Han har självklart lagt ner mycket tid på att skaffa sig erfarenhet om börsen och företag under alla sina aktiva år men samtidigt så tycker jag att ett utstrålar en enkelhet i vad han gör:

Att köpa kvalitetsbolag på ”rea”

Löpningen ser jag på exakt samma sätt som börsvärlden, det finns massvis med personer och företag som vill försvåra det för dig, samtidigt som det är den enklaste sporten att utöva. Nu så här på vårkvisten kan man inte missa all tips om hur man ska klä sig, vilka skor som är bäst, vilka intervaller man ska köra för att nå sitt mål på 5k/10k/42k och vad man ska äta. Det finns såklart rätta svar tycker jag på alla de här frågorna men de är individuella för oss alla. Man ska inte göra det för svårt för sig själv, löpning är en enkel sport, den blir inte enklare för att man letar enkla svar hos någon annan, vi är alla olika och vad som är enkelt för dig är inte enkelt hos någon annan.

Ett sådant exempel är enligt mig löparklockshetsen, som började för cirka 10 år sedan som nu övergått till ”aktivitetsarmband” senaste åren. Med pulsband till och GPS i så ser man både fart och maxpuls efter sina pass, man kan jämföra mot förra veckans pass och man kan även jämföra mot sina kompisar. Funktionerna har blivit allt fler och syftet vad man ska använda dem till tycker jag har uteblivit. Accelerometer i pulsbandet är bara en av alla konstiga grejer jag hört om, varför vill man veta hur lång tid man har foten i backen?

Jag har själv varit mitt i den, inte för att den förstörde min relation till löpningen men den blev stelare helt klart. Att se sin fart i realtid var aldrig bra, då jag hade massa idéer om hur fort eller långsamt det skulle gå. Att sitta och räkna på pulsen kontra farten var inte heller bra då jag kunde dra för många slutsatser av saker som påverkar utan att jag själv var medveten om det.

Jag valde då att gå tillbaka till ett vanligt stoppur för min träning, jag kunde bara mäta hur länge jag höll på och det fick vara allt. Satte även en subjektiv bedömning på hur hårt jag kört och det fick vara de som jag sedan sparade för att utvärdera. Jag kan inte säga att jag blivit något bättre, men jag har nog börjat inse att jag ska lyssna mer på kroppen än klockan och relationen till löpningen har stärkts genom att man inte bara sätter upp resultatmål utan mer utvecklingsmål. Jag vill nå så långt jag kan, inte att jag måste springa milen på en viss tid.

Att bli en bra löpare eller elitidrottare för den delen tror jag till största delen också handlar om den mentala styrkan som man ska kunna plocka fram under en tävling. Om man under varje träningspass får umgås med sig själv, känna av sin egen kropp och inte störas av klockor som piper, musik i hörlurar tror jag att man i skarpt läge sedan har ett bredare register för vad man kan använda för mentala knep för att nå högre. Ingen känner dig själv så bra som just du.

Löpteknik är ofta också ett hett debatt ämne, ska man landa på framfoten, hälen eller den andra foten. Alltför många studier och siffror hit och dit har presenterats. Jag tror på att göra det så enkelt som möjligt. Ta av dig skorna och spring, ta sedan på skorna igen och spring likadant. Vår kropp har sett likadan ut i massvis med år där löpning har varit en viktig del i vårt överlevande. Innan uppbyggda skor fanns så sprang man i tunna tunna löparskor och vi springer fortfarande lika fort, inget har förändrats.

Fil 000.jpeg
Allt som jag använder i och med löpning.

Jag vill inte på något sätt säga att det du gör nu är fel, men jag tror att alla som springer lite då och då kan fundera över hur detaljer och accessoarer styr deras träning. Gör det enkelt för dig, löpning är simpel idrott.

Annonser

4 thoughts on “Löpning”

  1. Bra inlägg!

    Har också insett hur fjantigt det är med alla runt-i-kring-prylar för oss amatörer. Tog ett aktivt beslut för något år sedan och numera springer jag alltid UTAN mobil, löparklocka och freestyle 😛

    Skönt att slippa tänka på de där grejorna och fokusera på kärnan.

    Gilla

  2. Kloka ord! Jag håller med om att det nästan uteslutande är störande att få all detaljinformation om vertikal svängning, markkontakt och varvmedelpuls.. Men jag tycker det är väldigt roligt (läs lite nördigt) att grotta ner mig i det efteråt! För även om jag bara sprang en sekund/km snabbare på någon intervall än jag gjort tidigare så känns det när jag ser det på skärmen som en stor glädje och framsteg:)

    Har tyvärr inte läst alla inlägg i din annars eminenta blogg så vet ej om du redan har koll på detta: annars vill jag varmt rekommendera podden ”#pratapengar” (som även används som forum på tvitter (gissa under vilken hashtag;)). Det är åtminstone intressant för mig som är en riktig nybörjare i aktievärlden;)

    Gilla

    1. Mm, jag är helt med på ditt resonemang att det kan vara kul att se sina framsteg på intervaller från vecka till vecka, men jag tror att det inte gynnar särskilt många. Sitt mål med träningen borde alltid vara långsiktig så att jämföra sekunder här och där tror jag för många kan bli ett distraktionsmoment. För mig handlar det om att göra bra träning för då kommer resultaten man vill ha förr eller senare, oavsett vad siffrorna säger =)

      För en person på toppen på internationell nivå så tror jag säkert att det kan vara relevant i vissa fall. Men det är fortfarande inget man ska dra för stora växlar av tänker jag.

      Angående #pratapengar så har jag hunnit med ett par avsnitt, inte alla och tycker att det är grymt bra! Den riktar sig till många, och det är många som jag ser skulle behöva öka sin förståelse för sin egen ekonomi och sparande, så helt rätt i mina ögon! 🙂

      Gilla

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut /  Ändra )

Google+-foto

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut /  Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut /  Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut /  Ändra )

w

Ansluter till %s